Veelgestelde vragen
Onderwerpen
Inloggen Ludus ERP
Hoe log ik in op de Ludus.pro?
De inlogprocedure is uitleged in onderstaande webcast. Gebruik bij het inloggen de 'ludus.pro'-webadres, 'ludus.pro'-account en -wachtwoord dat door de onderwijsinstelling is verstrekt.
Ik kan niet inloggen op ludus.pro, wat nu?
Probeer het volgende:
Hoe open ik het incognitovenster in Chrome?
Open Chrome op uw computer.
-
Klik in de rechterbovenhoek op 'nieuw incognitovenster'. -
Er wordt een nieuw venster geopend. Controleer of het incognitopictogram (zie voorbeeld hieronder) in de bovenhoek wordt weergegeven. -
ga naar desktop.ludus.pro

Welke webbrowser kan ik gebruiken om 'ludus.pro'-desktop te laden?
De website desktop.ludus.pro is ontwikkeld voor gebruik met Google Chrome. Andere webbrowsers kunnen een mindere gebruikerservaring bieden.
Werkt de 'ludus.pro'-desktop ook op computers met andere besturingssytemen, zoals Android, Linux en Apple computers?
Ja, indien en voorzover Google Chrome is geinstalleerd.
Kan ik ook met mijn eigen Google-account inloggen op ludus.pro?
nee, je kan alleen in loggen met het door de jouw onderwijsinstelling ontvangen '@Ludus.pro' - account.
Ik krijg een foutmelding bij het inloggen op 'ludus.pro', wat nu?
Als je een foutmelding krijgt, probeer dan het volgende:
Ik krijg een 'internal server error'- melding, wat nu?
Als je deze melding krijgt, probeer dan nogmaals in te loggen, vaak lukt het dan wel. Voer het Ludus.pro-desktop adres opnieuw in of druk op 'home page'
Het is tussen 0.00 uur en 8.00 's ochtends en het lukt me niet om in te loggen. Wat nu?
Audit gaming is voortdurend bezig met het verbeteren van de Audit Simulator. Daarvoor is onderhoud en het bijwerken van de Audit Simulator en LUDUS ERP nodig. Deze werkzaamheden worden 's nachts vanaf twaalf uur tot acht uur 's ochtends doorgevoerd en kunnen gedurende de gehele cursusperiode plaatsvinden. De ludus.pro-desktop website is dan uit de lucht en dan ontvang je een '404-melding'. Overdag tussen 8 uur 's ochtends tot 24.00 uur 's avonds is de Audit Simulator beschikbaar. Onze excuses voor het eventuele ongemak hiervan.
Wat is de functie van de tabel 'LedgerSchedule' in Ludus?
LedgerSchedule betreft de saldibalans in Ludus. Voor de Nederlandse cases zal veelal op basis van het ReferentieGrootboekSchema (RGS) de saldibalans worden gepresenteerd. In de kolom 'Amount' is het saldo gepresenteerd.
Gebruik Ludus.pro
Kan ik de tabellen van de 'Ludus.pro'-desktop ook downloaden?
Momenteel is deze optie nog niet beschikbaar gesteld. De benodigde datasets en queries zijn beschikbaar gesteld in 'Ludus.pro'-desktop zelf, veelal onder de map 'documenten'. De tabellen worden beschikbaargesteld in '.csv-bestanden', die te importeren zijn in spreadsheetprogramma's en data-analysesoftware.
Waar vind ik het grootboekoverzicht met saldibalans?
In tabel "LedgerSchedule". Selecteer de periode die je wilt zien en het ERP systeem haalt de saldi op. De specificaties van de saldi in 'LedgerSchedule' kunnen worden getoond door de tabel 'GeneralLedgerLine' te koppelen aan 'LedgerSchedule' (zie vraag: 'Hoe kan ik de specificatie van een grootboeksaldo opvragen?').
Hoe kan ik de specificatie van een grootboeksaldo opvragen?
1. Open de tabel "LedgerSchedule" en selecteer de periode.
Hoe werkt de follow-functie in Ludus.pro?
De 'follow-functie' is een eenvoudige methode om tabellen aan elkaar te koppelen, zodat bijvoorbeeld snel een specificatie van een bepaalde order of grootboekrekening kan worden opgevraagd. In onderstaande webcast is de follow-functie uitgelegd:
De documenten worden niet goed leesbaar weergegeven. Hoe kan ik dat oplossen?
Indien een document niet goed weergegeven, kies dan voor de 'pop-out'-functie. Hierdoor wordt er een nieuw tabblad in de browser geopend, waarin het document wordt weergegeven.
Wat zijn de basisfuncties van de schermen in 'Ludus.pro'-desktop?
In onderstaande webcast zijn de basisfuncties van de ERP desktop uitgelegd.
Het lukt me niet om een document te raadplegen in Ludus.pro. Wat nu?
Soms kan het zijn dat je de volgende melding krijgt: hieronder geeft een pdf-bestand een foutmelding.
LUDUS-desktop lijkt niet de juiste gegevens op te halen, wat nu?
Indien er onverhoopd een probleem is en dat LUDUS-desktop niet naar behoren werkt, check dan eerst of er een storing is gemeld onder 'Login & Support' onder kopje 'Helpdesk'. Indien er tijdelijke 'workarounds' zijn worden die daar ook vermeld.
Waar vind ik de boekstuknummers in Ludus?
Waar kan ik de journaalposten vinden in Ludus?
Wat is de functie van de tabel 'GeneralLedger' in Ludus?
GeneralLedger is de tabel waarin de dagboeken zijn vastgesteld. Ludus kent de volgende typen dagboeken:
Wat is de functie van de tabel ' GeneralLedgerLine' in Ludus?
De tabel 'GeneralLedgerLine' bevat alle journaalpostregels.
Wat is de functie van de tabel 'LedgerSchedule'?
Kan ik het aantal kolommen in de tabellen aanpassen?
Ja, het aantal kolommen kan naar wens worden aangepast middels het dropdown-menu boven elke kolom: klik op driehoekje en selecteer de gewenste kolommen onder 'columns'
AuditGame troubleshooting
De website is langzaam, wat nu?
Verouderde cookies en cache kunnen de website langzaam maken. Verwijder de cookies en leeg het cache om dit verhelpen. Aanbevolen wordt ook om de computer daarna te herstarten. Tot slot: log altijd uit als je de Auditgaming.nl verlaat.
De PDF's zijn niet te lezen in de simulator, wat nu?
Voor de PDF's wordt een app gebruikt op de website voor een optimale gebruikerservaring. Echter, het kan zijn dat internetbeveiligingssoftware op jouw computer deze app ten onrechte als bedreiging identificeert en het gebruik ervan blokkeert.
Ik krijg een 500-time out melding. Wat nu?
Deze melding is een algemene foutcode dat te maken kan hebben met serverproblemen en/of verouderde of onjuiste cache of cookies.
-
scherm opnieuw laden -
even wachten en opnieuw proberen (5 -15 minuten) -
cache en cookies verwijderen (zie hieronder) -
herstart de computer -
zie ook FAQ voor meer oplossingsmogelijkheden
-
voor Chrome: https://support.google.com/accounts/answer/32050?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=nl
-
Voor Firefox: https://support.mozilla.org/nl/kb/buffer-van-firefox-wissen
De website is traag. Wat kan ik doen om deze te versnellen?
De website wordt regelmatig bijgewerkt. Daardoor kunnen cookies en cache verouderd en/of corrupt raken, waardoor de website niet naar behoren functioneert en trager wordt.
-
voor Chrome: https://support.google.com/accounts/answer/32050?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=nl
-
Voor Firefox: https://support.mozilla.org/nl/kb/buffer-van-firefox-wissen
De pagina lijkt niet goed te laden, ik mis elementen en apps. Wat kan ik doen?
Vaak heeft dit te maken met verouderde cookies. Om het probleem te verhelpen wordt aangeraden:
-
voor Chrome: https://support.google.com/accounts/answer/32050?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=nl
-
Voor Firefox: https://support.mozilla.org/nl/kb/buffer-van-firefox-wissen
De informatie op mijn scherm klopt volgens mij niet, wat nu?
Het kan zijn dat jouw scherm een ongebruikelijke layout heeft, met veel te veel tegels of niet-relevante informatie of juist helemaal geen informatie.
Als ik via de side-bar een onderwerp kies, krijg ik een pagina met heel andere informatie. Wat is er aan de hand?
Met de onderwijsinstelilng is de te raadplegen informatie in de AuditGame afgestemd en alleen deze informatie wordt via het hoofdmenu getoond. Echter, de sidemenu's zijn nog niet groepsspecifiek en tonen alle beschikbare informatie in de AuditGame, ook die niet aan jou getoond mogen worden. Als je dan toch zo'n menu kiest, dan kan het systeem andere (onvolledige) informatie tonen die wel bij de casus en de afspraken past, maar bijvoorbeeld in een andere taal is gesteld.
De side-bar is niet goed zichtbaar. Hoe kan ik dit oplossen?
Je kan dit oplossen door het scherm te verkleinen. Dit kan je doen door tegelijk de ctrl-knop in te drukken en jouw muiswiel te draaien.
Inloggen Simulator
Hoe lang duurt het voor dat mijn lidmaatschap van de website is goedgekeurd?
De aanmelding wordt zo spoedig mogelijk in behandeling genomen en kan tot twee werkdagen duren.
Waarom wordt lidmaatschapaanvraag beoordeeld?
De reden is om de integriteit en betrouwbaarheid van de simulator te garanderen.
Mijn lidmaatschap is goedgekeurd. Wat nu?
Ga naar de licentiepagina voor cases. Selecteer de van toepassing zijnde licentie.
Ik heb een licentie besteld, maar heb nog geen toegang tot de casus. Wat nu?
Als je zelf de licentie hebt aangeschaft, neem dan contact op met de AuditGaming helpdesk.
Wat is een 'EUR 0'-licentie?
Dit betreft een licentie waarvan de kosten door een onderwijsinstituut zijn voldaan. Om met deze licentie toegang te verkrijgen tot een casus, wordt eerst de licentieaanvraag beoordeeld. Alleen na goedkeuring van de licentieaanvraag door het AuditGaming-team, wordt toegang verleend. Deze beoordeling kan tot twee werkdagen duren.
Steeds als ik de AuditGame selecteer, ga ik naar het licentiescherm. Wat nu?
Waarschijnlijk heb je een 'EUR 0'-licentie gekozen. De licentiekosten voor deze licentie zijn voldaan door jouw onderwijsinstituut. Voordat toegang kan worden verleend, wordt jouw licentieaanvraag eerst beoordeeld door het AuditGaming-team. Deze beoordeling kan tot twee werkdagen duren. Totdat toegang is verleend, zal je steeds naar het licentiescherm terugkeren als je de casus selecteert.
De licentiepagina is leeg, ik kan geen licenties kiezen om aan te schaffen. Wat nu?
De reden dat de pagina 'https://www.auditgaming.nl/licenties' leeg is, komt doordat waarschijnlijk de 'third-party cookies' zijn geblokkeerd. Ga naar de instellingen van jouw webbrowser en sta deze cookies toe.
De licentiepagina is leeg, ik kan geen licenties kiezen om aan te schaffen. Wat nu?
De reden dat de pagina 'https://www.auditgaming.nl/licenties' leeg is, komt doordat waarschijnlijk de 'third-party cookies' zijn geblokkeerd. Ga naar de instellingen van jouw webbrowser en sta deze cookies toe.
Het lukt me niet om in te loggen. Wat nu?
Vervelend dat er problemen zijn. Wat je kan is het volgende:
-
check of je het juiste email hebt gebruikt. Alleen de email van jouw onderwijsinstelling wordt gebruikt; -
check of je de email juist hebt gespeld: myonderwijs ipv my.onderwijs of onderwijs.com ipv onderwijs.nl -
mogelijk is het cache van jouw computer vol. Deze kan je legen door het cache te legen: -
voor Chrome: https://support.google.com/accounts/answer/32050?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=nl -
Voor Firefox: https://support.mozilla.org/nl/kb/buffer-van-firefox-wissen
-
-
check of er een (internet)beveiliging actief is op jouw computer of router? (bijv. beveiliging tegen bepaalde sites, chatgroepen etc). Zo ja, graag even uitzetten en checken of dat een verschil maakt (daarna weer aanzetten) -
Mogelijk werk je op een werklaptop? (in dat geval even navragen bij ICT of daar bepaalde beveiligingsinstellingen van toepassing zijn) -
heb je de computer al herstart? (dit schoont het geheugen) -
heb je een recent bijgewerkte versie van de browers (stel in: automatische updates) (bij oudere versies werkt bepaalde functionaliteit niet naar behoren)
Eerst lukte het inloggen wel en nu plots niet meer. Wat nu?
In veel gevallen geldt dat na 5 - 15 minuten wachten het probleem is opgelost.
-
check of je het juiste email hebt gebruikt. Alleen de email van jouw onderwijsinstelling wordt gebruikt; -
check of je de email juist hebt gespeld: myonderwijs ipv my.onderwijs of onderwijs.com ipv onderwijs.nl -
mogelijk is het cache van jouw computer vol. Deze kan je legen door het cache te legen: -
voor Chrome: https://support.google.com/accounts/answer/32050?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=nl -
Voor Firefox: https://support.mozilla.org/nl/kb/buffer-van-firefox-wissen
-
-
check of er een (internet)beveiliging actief is op jouw computer of router? (bijv. beveiliging tegen bepaalde sites, chatgroepen etc). Zo ja, graag even uitzetten en checken of dat een verschil maakt (daarna weer aanzetten) -
Mogelijk werk je op een werklaptop? (in dat geval even navragen bij ICT of daar bepaalde beveiligingsinstellingen van toepassing zijn) -
heb je de computer al herstart? (dit schoont het geheugen) -
heb je een recent bijgewerkte versie van de browers (stel in: automatische updates) (bij oudere versies werkt bepaalde functionaliteit niet naar behoren)