Veelgestelde vragen

Onderwerpen

Inloggen Ludus ERP

Hoe log ik in op de Ludus.pro?


De inlogprocedure is uitleged in onderstaande webcast. Gebruik bij het inloggen de 'ludus.pro'-webadres, 'ludus.pro'-account en -wachtwoord dat door de onderwijsinstelling is verstrekt. Log in op AuditGame website aan de hand van de volgende stappen: 1. installeer Chrome webbrowser van de Google website: www.google.nl/chrome/browser/desktop/ 2. ga naar het adres van 'ludus.pro'-versie, de link is gegeven in de simulator. Druk op de link en een inlogscherm opent. 3. klik op ‘Google Login’. Je wordt nu doorgeleid naar de (witte) Google inlogpagina. 4. klik op ‘account toevoegen’ en vul de inloggevens die zijn weergegeven in de simulator. 5. je ziet nu een desktop omgeving veschijnen met icoontjes. Dit is de Ludus.pro ERP-desktop omgeving met de gegevens van de Audit Simulator. N.B. het 'ludus.pro'-desktop webadres, de achtergrond, iconen, indeling en functionaliteiten van Ludus.pro kan per cursus en/of onderwijsinstelling afwijken van de in de webcast getoonde versie van Ludus.pro.




Ik kan niet inloggen op ludus.pro, wat nu?


Probeer het volgende: 1. heb je ingelogd met Google Chrome? Zo niet dan Google Chrome webbrowser installeren en dan opnieuw proberen 2. mogelijk ben je nog met een ander account ingelogd op Google Chrome. Log in via incognitomodus in Chrome. 3. heb je het juiste adres van 'ludus.pro'-versie gebruikt, die je hebt ontvangen van de cursusleiding? Let op: er zijn meerdere 'ludus.pro' adressen mogelijk, afhankelijk van de cursus en/of opleider. Voer dit adres exact in en voeg geen 'www.' toe. Voor informatie kies hier jouw opleider en cursus. Je ziet nu een blauw inlogscherm. 4. Gebruik je een laptop of computer van jouw werkgever? Vraag dan na bij de ICT afdeling of 'ludus.pro' is geblokkeerd. Bij sommige werkgevers is dit het geval. 5. Krijg je een ''internal server error'-melding? Probeer dan nogmaals in te loggen. Vaak lukt het dan wel. Voer hiervoor het 'Ludus.pro'-desktop webadres opnieuw in of ga naar 'home page' 6. Check op 'Login & Support' onder kopje 'Helpdesk' of er storingen zijn. 7. Indien het hierna nog niet lukt om in te loggen neem dan contact op met info@ludus.pro. N.B. Het webadres van de 'ludus.pro'-desktop, de achtergrond, iconen, indeling en functionaliteiten van Ludus.pro kan per cursus en/of onderwijsinstelling afwijken van de in de webcast getoonde versie van Ludus.pro.




Hoe open ik het incognitovenster in Chrome?


Open Chrome op uw computer.

  1. Klik in de rechterbovenhoek op 'nieuw incognitovenster'.
  2. Er wordt een nieuw venster geopend. Controleer of het incognitopictogram (zie voorbeeld hieronder) in de bovenhoek wordt weergegeven.
  3. ga naar desktop.ludus.pro




Welke webbrowser kan ik gebruiken om 'ludus.pro'-desktop te laden?


De website desktop.ludus.pro is ontwikkeld voor gebruik met Google Chrome. Andere webbrowsers kunnen een mindere gebruikerservaring bieden.




Werkt de 'ludus.pro'-desktop ook op computers met andere besturingssytemen, zoals Android, Linux en Apple computers?


Ja, indien en voorzover Google Chrome is geinstalleerd.




Kan ik ook met mijn eigen Google-account inloggen op ludus.pro?


nee, je kan alleen in loggen met het door de jouw onderwijsinstelling ontvangen '@Ludus.pro' - account.




Ik krijg een foutmelding bij het inloggen op 'ludus.pro', wat nu?


Als je een foutmelding krijgt, probeer dan het volgende: 1. heb je ingelogd met Google Chrome? Zo niet dan Google Chrome webbrowser installeren en dan opnieuw proberen 2. mogelijk ben je nog met een ander account ingelogd op Google Chrome. Log in met @Ludus.pro-account in de incognitomodus. 3. Heb je het juiste adres van 'ludus.pro'-versie gebruikt, die je hebt ontvangen van de cursusleiding? Neem dit adres exact over en voeg geen 'www.' toe Let op: er zijn meerdere 'ludus.pro' adressen mogelijk, afhankelijk van de cursus en/of opleider. Voor informatie kies hier jouw opleider en cursus.. Je ziet nu een blauw inlogscherm. 4. Gebruik je een laptop of computer van jouw werkgever? Vraag dan na bij de ICT afdeling of de website 'desktop.ludus.pro' is geblokkeerd. 5. Krijg je een 'Intenal Server Error'-melding? Probeer dan nogmaals in te loggen door opnieuw het ludus.pro-desktop adres in te voeren of naar de 'home page' te gaan 6. Check 'Login & Support' onder kopje 'Helpdesk' of er storingen zijn. 7. indien probleem niet is opgelost neem dan contact op met info@ludus.pro ondervermeling van naam, cursus en korte omschrijving van het probleem N.B. het ludus.pro-adres, de achtergrond, iconen, indeling en functionaliteiten van Ludus.pro kan per cursus en/of onderwijsinstelling afwijken van de in de webcast getoonde versie van Ludus.pro.




Ik krijg een 'internal server error'- melding, wat nu?


Als je deze melding krijgt, probeer dan nogmaals in te loggen, vaak lukt het dan wel. Voer het Ludus.pro-desktop adres opnieuw in of druk op 'home page' Mogelijk is er een storing of onderhoud gaande. Klik hier voor meer informatie.




Het is tussen 0.00 uur en 8.00 's ochtends en het lukt me niet om in te loggen. Wat nu?


Audit gaming is voortdurend bezig met het verbeteren van de Audit Simulator. Daarvoor is onderhoud en het bijwerken van de Audit Simulator en LUDUS ERP nodig. Deze werkzaamheden worden 's nachts vanaf twaalf uur tot acht uur 's ochtends doorgevoerd en kunnen gedurende de gehele cursusperiode plaatsvinden. De ludus.pro-desktop website is dan uit de lucht en dan ontvang je een '404-melding'. Overdag tussen 8 uur 's ochtends tot 24.00 uur 's avonds is de Audit Simulator beschikbaar. Onze excuses voor het eventuele ongemak hiervan.




Wat is de functie van de tabel 'LedgerSchedule' in Ludus?


LedgerSchedule betreft de saldibalans in Ludus. Voor de Nederlandse cases zal veelal op basis van het ReferentieGrootboekSchema (RGS) de saldibalans worden gepresenteerd. In de kolom 'Amount' is het saldo gepresenteerd. Het aantal kolommen kan naar wens worden aangepast middels het dropdown-menu boven elke kolom (klik op driehoekje en selecteer kolommen onder 'columns')





Gebruik Ludus.pro

Kan ik de tabellen van de 'Ludus.pro'-desktop ook downloaden?


Momenteel is deze optie nog niet beschikbaar gesteld. De benodigde datasets en queries zijn beschikbaar gesteld in 'Ludus.pro'-desktop zelf, veelal onder de map 'documenten'. De tabellen worden beschikbaargesteld in '.csv-bestanden', die te importeren zijn in spreadsheetprogramma's en data-analysesoftware. Neem bij vragen contact op met de docent of cursusleiding.




Waar vind ik het grootboekoverzicht met saldibalans?


In tabel "LedgerSchedule". Selecteer de periode die je wilt zien en het ERP systeem haalt de saldi op. De specificaties van de saldi in 'LedgerSchedule' kunnen worden getoond door de tabel 'GeneralLedgerLine' te koppelen aan 'LedgerSchedule' (zie vraag: 'Hoe kan ik de specificatie van een grootboeksaldo opvragen?'). LedgerSchedule betreft de saldibalans in Ludus. Voor de Nederlandse cases zal veelal op basis van het ReferentieGrootboekSchema (RGS) de saldibalans worden gepresenteerd. In de kolom 'Amount' is het saldo gepresenteerd. Het aantal kolommen kan naar wens worden aangepast middels het dropdown-menu boven elke kolom (klik op driehoekje en selecteer kolommen onder 'columns')




Hoe kan ik de specificatie van een grootboeksaldo opvragen?


1. Open de tabel "LedgerSchedule" en selecteer de periode. 2. Open vervolgens de tabel "GeneralLedgerLine" en plaats die onder de tabel "LedgerSchedule". 3. Selecteer vervolgens in de tabel "GeneralLegderLine" de opties "From LedgerSchedule" en "Follow". Nu volgt "GeneralLedgerLine" de gemaakte selecties in "LedgerSchedule". Selecteer nu in "Ledgerschedule" de grootboekrekening naar keuze. In "GeneralLedgerLine" wordt het grootboekoverzicht nu weergegeven.




Hoe werkt de follow-functie in Ludus.pro?


De 'follow-functie' is een eenvoudige methode om tabellen aan elkaar te koppelen, zodat bijvoorbeeld snel een specificatie van een bepaalde order of grootboekrekening kan worden opgevraagd. In onderstaande webcast is de follow-functie uitgelegd: En in deze webcast zijn nog aanvullende voorbeelden gegeven van de follow-functie. N.B. het 'ludus.pro'-desktop webadres, de achtergrond, iconen, indeling en functionaliteiten van Ludus.pro kan per cursus en/of onderwijsinstelling afwijken van de in de webcast getoonde versie van Ludus.pro.




De documenten worden niet goed leesbaar weergegeven. Hoe kan ik dat oplossen?


Indien een document niet goed weergegeven, kies dan voor de 'pop-out'-functie. Hierdoor wordt er een nieuw tabblad in de browser geopend, waarin het document wordt weergegeven. In onderstaande webcast wordt de 'pop-out'-functie uitgelegd.




Wat zijn de basisfuncties van de schermen in 'Ludus.pro'-desktop?


In onderstaande webcast zijn de basisfuncties van de ERP desktop uitgelegd. N.B. het 'ludus.pro'-desktop webadres, de achtergrond, iconen, indeling en functionaliteiten van Ludus.pro kan per cursus en/of onderwijsinstelling afwijken van de in de webcast getoonde versie van Ludus.pro.




Het lukt me niet om een document te raadplegen in Ludus.pro. Wat nu?


Soms kan het zijn dat je de volgende melding krijgt: hieronder geeft een pdf-bestand een foutmelding. Meestal zijn strenge firewall of beveiligingssoftware de oorzaak van deze foutmelding. De volgende suggesties kunnen helpen: - probeer het over enkele minuten weer, soms lukt het dan wel; - als je thuis werkt, check de instellingen van de router en beoordeel of het Ludus.pro-webadres firewallbeperkingen heeft; - als je werkt op een computer van het werk of op een bedrijfsnetwerk aangesloten bent: vraag dan bij de ICT-helpdesk na of er firewallbeperkingen zijn voor websites als Ludus.pro en vraag zonodig toegang; - check of de instellingen van de internetbrowser beperkingen geeft voor het raadplegen en/of downloaden van documenten. Soms zijn er strenge instellingen vanwege de firewall/virusscansoftware die geïntegreerd is met de browser. Mochten bovenstaande suggesties geen oplossing geven, neem dan contact op de Ludus Helpdesk.




LUDUS-desktop lijkt niet de juiste gegevens op te halen, wat nu?


Indien er onverhoopd een probleem is en dat LUDUS-desktop niet naar behoren werkt, check dan eerst of er een storing is gemeld onder 'Login & Support' onder kopje 'Helpdesk'. Indien er tijdelijke 'workarounds' zijn worden die daar ook vermeld. Indien er geen storing is gemeld dan kan deze worden gemeld op info@ludus.pro.




Waar vind ik de boekstuknummers in Ludus?


1. Open de tabel "GeneralLedger" en selecteer de periode. In GeneralLedger zijn de diverse dagboeken (bank-, inkoop-, verkoopboek)) opgenomen. 2. Open vervolgens de tabel "GeneralLedgerLine" en plaats die onder de tabel "GeneralLedger". 3. Selecteer vervolgens in de tabel "GeneralLegderLine" de opties "From GeneralLedger" en "Follow". Nu volgt "GeneralLedgerLine" de gemaakte selecties in "GeneralLedger". Selecteer nu in "GeneralLedger" het boekstuknummer naar keuze. In "GeneralLedgerLine" wordt automatisch de journaalposten op het boekstuknummer getoond.




Waar kan ik de journaalposten vinden in Ludus?


1. Open de tabel "GeneralLedger" en selecteer de periode. In GeneralLedger zijn de diverse dagboeken (bank-, inkoop-, verkoopboek)) opgenomen. 2. Open vervolgens de tabel "GeneralLedgerLine" en plaats die onder de tabel "GeneralLedger". 3. Selecteer vervolgens in de tabel "GeneralLegderLine" de opties "From GeneralLedger" en "Follow". Nu volgt "GeneralLedgerLine" de gemaakte selecties in "GeneralLedger". Selecteer nu in "GeneralLedger" het boekstuknummer naar keuze. In "GeneralLedgerLine" wordt automatisch de journaalposten op het boekstuknummer getoond.




Wat is de functie van de tabel 'GeneralLedger' in Ludus?


GeneralLedger is de tabel waarin de dagboeken zijn vastgesteld. Ludus kent de volgende typen dagboeken: - bankboek (BankStatement) - inkoopboek (PurchaseOrder) - inkoopfacturen (PurchaseInvoice) - inkoopgoederenontvangsten (ShippingDocument) - verkoopboek (SalesOrder) - verkoopfacturen (SalesInvoice) - verkoopgoederenverzending (SalesShippingDocument) - voorafgaande journaalposten (GeneralJournalEntries) In deze dagboeken zijn de boekstuknummers vastgelegd. Per boekstuknummer kunnen één of meer journaalposten zijn vastgelegd. De journaalposten zijn vastgelegd in GeneralLedgerLine. Door middel van de follow-functie kan GeneralLedgerLine worden gekoppeld aan GeneralLedger. (zie vraag: 'Waar kan ik de journaalposten vinden in Ludus?') De dagboeken kunnen worden geselecteerd via dropdown-menu in de kolom 'Type' in GeneralLedger.




Wat is de functie van de tabel ' GeneralLedgerLine' in Ludus?


De tabel 'GeneralLedgerLine' bevat alle journaalpostregels. GeneralLedgerLine geeft de journaalpostregels weer van boekstuknummers, door 'GeneralLedger' te koppelen (zie vraag: 'Waar vind ik de boekstuknummers in Ludus?') GeneralLedgerLine geeft de specificaties weer van de saldibalans (grootboekkaartjes) door GeneralLedgerLine te koppelen aan 'GeneralLedger', zie vraag 'Hoe kan ik de specificatie van een grootboeksaldo opvragen?' Het aantal kolommen kan naar wens worden aangepast middels het dropdown-menu boven elke kolom (klik op driehoekje en selecteer kolommen onder 'columns')




Wat is de functie van de tabel 'LedgerSchedule'?


In tabel "LedgerSchedule". Selecteer de periode die je wilt zien en het ERP systeem haalt de saldi op. De specificatie van de saldi in 'LedgerSchedule' kunnen worden getoond door de tabel 'GeneralLedgerLine' te koppelen aan 'LedgerSchedule' (zie vraag: 'Hoe kan ik de specificatie van een grootboeksaldo opvragen?'. LedgerSchedule betreft de saldibalans in Ludus. Voor de Nederlandse cases zal veelal op basis van het ReferentieGrootboekSchema (RGS) de saldibalans worden gepresenteerd. In de kolom 'Amount' is het saldo gepresenteerd. Het aantal kolommen kan naar wens worden aangepast middels het dropdown-menu boven elke kolom (klik op driehoekje en selecteer kolommen onder 'columns')




Kan ik het aantal kolommen in de tabellen aanpassen?


Ja, het aantal kolommen kan naar wens worden aangepast middels het dropdown-menu boven elke kolom: klik op driehoekje en selecteer de gewenste kolommen onder 'columns'





AuditGame troubleshooting

De website is langzaam, wat nu?


Verouderde cookies en cache kunnen de website langzaam maken. Verwijder de cookies en leeg het cache om dit verhelpen. Aanbevolen wordt ook om de computer daarna te herstarten. Tot slot: log altijd uit als je de Auditgaming.nl verlaat. Cache en cookies legen: - voor Chrome: https://support.google.com/accounts/answer/32050?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=nl - Voor Firefox: https://support.mozilla.org/nl/kb/buffer-van-firefox-wissen Voor een optimale ervaring wordt aangeraden Google Chrome te gebruiken. Het gebruik van Windows Explorer wordt afgeraden (is ook niet meer ondersteund door Microsoft). In geval van Android tablets wordt in het bijzonder Google Chrome aanbevolen, omdat de lichtere, snellere mobiele website dan kan worden gebruiken.




De PDF's zijn niet te lezen in de simulator, wat nu?


Voor de PDF's wordt een app gebruikt op de website voor een optimale gebruikerservaring. Echter, het kan zijn dat internetbeveiligingssoftware op jouw computer deze app ten onrechte als bedreiging identificeert en het gebruik ervan blokkeert. Geadviseerd wordt de instellingen van de internetbeveiligingssoftware aan te passen en het gebruik van de app toe te staan. Als dit niet helpt, neem dan contact op met de leverancier van jouw internetbeveiligingssoftware om een 'false positive' te melden en de app van de lijst met bedreigingen te verwijderen. Zonodig helpen we je graag verder.




Ik krijg een 500-time out melding. Wat nu?


Deze melding is een algemene foutcode dat te maken kan hebben met serverproblemen en/of verouderde of onjuiste cache of cookies. Oplossing voor het probleem is:

  • scherm opnieuw laden
  • even wachten en opnieuw proberen (5 -15 minuten)
  • cache en cookies verwijderen (zie hieronder)
  • herstart de computer
  • zie ook FAQ voor meer oplossingsmogelijkheden
Cache en cookies legen:
  • voor Chrome: https://support.google.com/accounts/answer/32050?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=nl
  • Voor Firefox: https://support.mozilla.org/nl/kb/buffer-van-firefox-wissen




De website is traag. Wat kan ik doen om deze te versnellen?


De website wordt regelmatig bijgewerkt. Daardoor kunnen cookies en cache verouderd en/of corrupt raken, waardoor de website niet naar behoren functioneert en trager wordt. Het advies is regelmatig het cache te legen en/of de cookies te verwijderen en altijd uit te loggen als je Auditgaming.nl verlaat. Cache legen:

  • voor Chrome: https://support.google.com/accounts/answer/32050?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=nl
  • Voor Firefox: https://support.mozilla.org/nl/kb/buffer-van-firefox-wissen




De pagina lijkt niet goed te laden, ik mis elementen en apps. Wat kan ik doen?


Vaak heeft dit te maken met verouderde cookies. Om het probleem te verhelpen wordt aangeraden: - de cookies en cache van te legen van jouw webbrowser - de computer te herstarten - log altijd uit als je Auditgaming.nl verlaat. Cache en cookies legen:

  • voor Chrome: https://support.google.com/accounts/answer/32050?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=nl
  • Voor Firefox: https://support.mozilla.org/nl/kb/buffer-van-firefox-wissen




De informatie op mijn scherm klopt volgens mij niet, wat nu?


Het kan zijn dat jouw scherm een ongebruikelijke layout heeft, met veel te veel tegels of niet-relevante informatie of juist helemaal geen informatie. Je kan het volgende doen: - verwijder de cookies en - herstart jouw computer. Mocht dit niet helpen, neem dan contact op met het AuditGaming-team.




Als ik via de side-bar een onderwerp kies, krijg ik een pagina met heel andere informatie. Wat is er aan de hand?


Met de onderwijsinstelilng is de te raadplegen informatie in de AuditGame afgestemd en alleen deze informatie wordt via het hoofdmenu getoond. Echter, de sidemenu's zijn nog niet groepsspecifiek en tonen alle beschikbare informatie in de AuditGame, ook die niet aan jou getoond mogen worden. Als je dan toch zo'n menu kiest, dan kan het systeem andere (onvolledige) informatie tonen die wel bij de casus en de afspraken past, maar bijvoorbeeld in een andere taal is gesteld. We werken aan een oplossing voor deze bug, waarbij ook de sidemenu's groepsspecifiek worden gemaakt.





Inloggen Simulator

Hoe lang duurt het voor dat mijn lidmaatschap van de website is goedgekeurd?


De aanmelding wordt zo spoedig mogelijk in behandeling genomen en kan tot twee werkdagen duren.




Waarom wordt lidmaatschapaanvraag beoordeeld?


De reden is om de integriteit en betrouwbaarheid van de simulator te garanderen.




Mijn lidmaatschap is goedgekeurd. Wat nu?


Ga naar de licentiepagina voor cases. Selecteer de van toepassing zijnde licentie. Indien een licentie wordt gekocht, heb je direct toegang tot de casus. Ga dan naar inlogpagina voor cases en selecteer jouw casus en je kan aan de slag. Indien jouw onderwijsinstituut de licentie heeft betaald, dan wordt jouw aanvraag nog beoordeeld door het AuditGaming-team. Zonder tegenbericht heb je binnen twee werkdagen toegang tot de casus. Ga naar de licentiepagina voor cases. Selecteer de van toepassing zijnde licentie. Ga dan naar inlogpagina voor cases en selecteer jouw casus en je kan aan de slag.




Ik heb een licentie besteld, maar heb nog geen toegang tot de casus. Wat nu?


Als je zelf de licentie hebt aangeschaft, neem dan contact op met de AuditGaming helpdesk. Als jouw onderwijsinstituut de licentie heeft voldaan en je een 'EUR 0'-licentie hebt gekozen, dan wordt jouw aanvraag beoordeeld door het AuditGaming-team. Zonder nader tegenbericht wordt binnen twee werkdagen toegang verleend tot de casus. Probeer het dan opnieuw.




Wat is een 'EUR 0'-licentie?


Dit betreft een licentie waarvan de kosten door een onderwijsinstituut zijn voldaan. Om met deze licentie toegang te verkrijgen tot een casus, wordt eerst de licentieaanvraag beoordeeld. Alleen na goedkeuring van de licentieaanvraag door het AuditGaming-team, wordt toegang verleend. Deze beoordeling kan tot twee werkdagen duren.




Steeds als ik de AuditGame selecteer, ga ik naar het licentiescherm. Wat nu?


Waarschijnlijk heb je een 'EUR 0'-licentie gekozen. De licentiekosten voor deze licentie zijn voldaan door jouw onderwijsinstituut. Voordat toegang kan worden verleend, wordt jouw licentieaanvraag eerst beoordeeld door het AuditGaming-team. Deze beoordeling kan tot twee werkdagen duren. Totdat toegang is verleend, zal je steeds naar het licentiescherm terugkeren als je de casus selecteert. Als je de licentie zelf hebt betaald, neem dan contact op met de helpdesk.




De licentiepagina is leeg, ik kan geen licenties kiezen om aan te schaffen. Wat nu?


De reden dat de pagina 'https://www.auditgaming.nl/licenties' leeg is, komt doordat waarschijnlijk de 'third-party cookies' zijn geblokkeerd. Ga naar de instellingen van jouw webbrowser en sta deze cookies toe. Bij Chrome: Bij Firefox:




De licentiepagina is leeg, ik kan geen licenties kiezen om aan te schaffen. Wat nu?


De reden dat de pagina 'https://www.auditgaming.nl/licenties' leeg is, komt doordat waarschijnlijk de 'third-party cookies' zijn geblokkeerd. Ga naar de instellingen van jouw webbrowser en sta deze cookies toe. Bij Chrome: Bij Firefox:




Het lukt me niet om in te loggen. Wat nu?


Vervelend dat er problemen zijn. Wat je kan is het volgende:

  • check of je het juiste email hebt gebruikt. Alleen de email van jouw onderwijsinstelling wordt gebruikt;
  • check of je de email juist hebt gespeld: myonderwijs ipv my.onderwijs of onderwijs.com ipv onderwijs.nl
  • mogelijk is het cache van jouw computer vol. Deze kan je legen door het cache te legen:
    • voor Chrome: https://support.google.com/accounts/answer/32050?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=nl
    • Voor Firefox: https://support.mozilla.org/nl/kb/buffer-van-firefox-wissen
Als bovenstaande niet werkt, probeer dan dit:
  • check of er een (internet)beveiliging actief is op jouw computer of router? (bijv. beveiliging tegen bepaalde sites, chatgroepen etc). Zo ja, graag even uitzetten en checken of dat een verschil maakt (daarna weer aanzetten)
  • Mogelijk werk je op een werklaptop? (in dat geval even navragen bij ICT of daar bepaalde beveiligingsinstellingen van toepassing zijn)
  • heb je de computer al herstart? (dit schoont het geheugen)
  • heb je een recent bijgewerkte versie van de browers (stel in: automatische updates) (bij oudere versies werkt bepaalde functionaliteit niet naar behoren)
Mocht ook dit niet helpen dan kan je de website bezoeken met je smartphone of tablet. Graag zien we dan je melding tegemoet om een oplossing te vinden.




Eerst lukte het inloggen wel en nu plots niet meer. Wat nu?


In veel gevallen geldt dat na 5 - 15 minuten wachten het probleem is opgelost. Is dat niet het geval dan kan je het volgende doen:

  • check of je het juiste email hebt gebruikt. Alleen de email van jouw onderwijsinstelling wordt gebruikt;
  • check of je de email juist hebt gespeld: myonderwijs ipv my.onderwijs of onderwijs.com ipv onderwijs.nl
  • mogelijk is het cache van jouw computer vol. Deze kan je legen door het cache te legen:
    • voor Chrome: https://support.google.com/accounts/answer/32050?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=nl
    • Voor Firefox: https://support.mozilla.org/nl/kb/buffer-van-firefox-wissen
Als bovenstaande niet werkt, probeer dan dit:
  • check of er een (internet)beveiliging actief is op jouw computer of router? (bijv. beveiliging tegen bepaalde sites, chatgroepen etc). Zo ja, graag even uitzetten en checken of dat een verschil maakt (daarna weer aanzetten)
  • Mogelijk werk je op een werklaptop? (in dat geval even navragen bij ICT of daar bepaalde beveiligingsinstellingen van toepassing zijn)
  • heb je de computer al herstart? (dit schoont het geheugen)
  • heb je een recent bijgewerkte versie van de browers (stel in: automatische updates) (bij oudere versies werkt bepaalde functionaliteit niet naar behoren)
Als het probleem blijft, dan kan je ook de website met je smartphone of tablet bezoeken. Graag ontvangen we een melding zodat we het problemen kunnen verhelpen.